Danseres Karin Lambrechtse: “Eten moet léuk zijn en geen issue”

Al twee keer gooide Karin Lambrechtse het roer behoorlijk om. Op haar veertiende verruilde ze jazzgymnastiek voor modern ballet. En in 2013 nam ze afscheid van Introdans om haar passie voor voeding en dans te combineren. Ze schreef een kookboek met gezonde recepten voor sportievelingen. En rekent af met crashdiëten.

Interview: Nicole Beaujean
Fotografie: Eva Broekema

Ze werd geboren in Groningen en groeide op in een klein dorpje vlakbij het Friese Leeuwarden. Jarenlang trainde ze in dezelfde turnhal als Epke Zonderland. Maar sinds haar zeventiende voelt Arnhem als thuis. En kwam ze ook thuis op de dansopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten (nu ArtEZ) aan de Weverstraat: “Dat was echt zo’n Fame-gebouw, uit die tv-serie. Heel knus en ook een heel hechte groep studenten, met wie ik nog steeds contact heb.

Door een adembenemend ballet van Jiří Kylián op tv had ik besloten te stoppen met ritmische gymnastiek en alle wedstrijden die daarbij hoorden. Ik was gegrepen door de dans. Na moderne dans begon ik op mijn zestiende met ballet. Rijkelijk laat, maar ik was enorm gemotiveerd. Het is geweldig om met beweging een verhaal, emotie of vorm over te brengen op publiek. Juist met dans kun je heel veel zeggen. Ik kan intens genieten van dansen en het contact met de zaal.”

IJstaart als avondeten

Na haar opleiding was Karin tien jaar lang professioneel danseres bij het Arnhemse gezelschap Introdans. Ze toerde door Nederland en door verre buitenlanden en beleefde een droomtijd. En toch koos ze in 2013 voor de onzekerheid van een freelance bestaan. “Voeding en koken waren altijd een passie. Ik ben door mijn ouders heel gezond opgevoed, nam regelmatig zelfgebakken energierepen, sojakwarktaart of boerenkoolcake mee naar Introdans en stond bekend om mijn dik belegde pindakaasboterhammen. Natuurlijk at ik in mijn studententijd ook wel eens ijstaart als avondeten, maar daar kwam ik snel van terug. Buikpijn tijdens de repetities! Ik begon een link te leggen tussen mijn eetpatroon en mijn gezondheid: ik was eigenlijk nooit ziek, had nooit blessures. Daar wilde ik meer van weten.”


Mensen, geen auto’s
Sinds 2014 studeert Karin deeltijd Voeding & Diëtetiek, om zich te specialiseren in voeding voor dansers en sporters. “Juist voor dansers en andere topsporters is gebalanceerde voeding ontzettend belangrijk. Voeding geeft energie, ter ondersteuning van je prestaties. Wat je eet heeft invloed op je spieren, je botdichtheid, blessuregevoeligheid en de herstelperiode van je lichaam.

Wij zijn mensen en geen auto’s: tank je benzine in een dieselwagen, dan kun je verder rijden wel vergeten. Het mooie en lastige van het menselijk lichaam is dat het heel lang kan blijven functioneren, ook wanneer je er ‘troep’ in gooit. Dat merk je meestal pas op de langere termijn.

Met name voor dansers is eten vaak een issue; ze moeten slank zijn, topsport bedrijven en hebben tussen de repetities door maar heel weinig tijd om te eten. Dat vraagt om een voedingsplan op maat, waarbij ik zeker rekening houd met wat ze lekker vinden. Eten moet léuk zijn en géén issue.”


Pakjes of zakjes
Geen dag is hetzelfde in Karins leven: ze geeft workshops en lezingen, studeert, ontvangt cliënten, doet onderzoek en sport elke dag minstens een uur. “Koken is voor mij ontspanning; ik vind het heel leuk om te doen. Zelf kies ik het liefst voor plantaardig en herkenbaar voedsel, dus geen pakjes of zakjes. Maar een keertje groente of fruit uit de diepvries of uit blik kan best. Verder kook ik graag met seizoensgebonden producten en ga ik voor afwisseling in vlees, vis of vega.”


KERSTTIPS
Met de kerst voor de deur geeft ze nog wat extra tips: “Je mag rustig snoepen of je te buiten gaan aan het kerstdiner. Maak tussendoor dan wel een flinke wandeling en wees de volgende dag wat matiger. Kies voor minder vette varianten of gezonde alternatieven, zoals rauwkost of fruit. Ga niet mee in een food hype of crashdieet; blijvende verandering kost nou eenmaal tijd. Wie gezond en gevarieerd eet, heeft geen voedingssupplementen nodig. Hoogstens een tabletje vitamine D in de maanden dat we weinig zon krijgen. Sterker nog: van supplementen wordt je lichaam lui. Je lijf leert dan af om voedingsstoffen uit het voedsel op te nemen. In dat verband citeer ik Loesje (van de posters) graag: ‘Heb je jaren gestudeerd, wordt boerenverstand weer hip’.”

“Door mijn gezonde eetpatroon was ik nooit ziek, had nooit blessures”

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor de maandelijkse UITmail

* indicates required

UITplatform voor Arnhem en omgeving.

VOLG ONS OP